Ämnesdidaktisk forskning är inte ett väl avgränsat område, men är ständigt omdiskuterat. I sig är inte det ett problem, utan en tillgång eftersom det innebär att forskningsfältet blir en mötesplats för forskare från olika discipliner och forskningsområden.

Här möts bland andra pedagoger, didaktiker och ämnesspecialister i olika humanistiska discipliner, men också andra som intresserar sig för bildning, skolans roll i samhället, demokrati och värdefrågor, barn och unga samt lärararbetet. Man kan samtidigt hävda att det hör till kärnan i humanistisk ämnesdidaktisk forskning att fokusera på undervisning och lärande i ett antal skolämnen. För CeHum:s del handlar detta om främst historia och religion i hela utbildningssektorn och samhällskunskap, bild, musik och drama främst mot lägre åldrar.

För närvarande är detta några av våra forskningsområden:

Undervisning och lärande i historieämnet

Våra forskare arbetar bland annat med hur undervisning och lärande sker i historia, vilka värden och normer som ingår i historieundervisningen, undervisning om förintelsen. Centralt i detta är också historieämnets bidrag till demokratisk fostran och medborgarskap.

Religionsdidaktik

Religionsämnet i skolan är omdiskuterat, men också på många sätt outforskat. Vid CeHum har religionsdidaktiska forskare bland annat undersökt begreppsanvändning i ämnesdidaktiken, klassrumspraktik, lärares arbete i ämnet samt deltagit i nationell och internationell diskussion om teoriutveckling.

Livskunskap

Detta ämne finns i många skolor över hela Sverige, men är lite utforskat. Våra forskare är bland de få som undersöker praktiken i detta ämne och dess kunskapsgrunder genom empiriska och teoretiska studier. Vid CeHum är detta ett eget externt finansierat projekt 2010-1013 (se FOLKS).

Övergripande teman

Vi har forskning knuten till museipedagogik och till bildpedagogik som på olika sätt är kopplad till ämnesdidaktiken. Inom olika ämnesdidaktiska inriktningar och som övergripande tematik arbetar flera med frågor knutna till värden, demokratisk fostran och medborgarbildning, mångfald och genusfrågor.