Perspektiv på kunskap, lärande och undervisning
Institution och ämne: Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap/ämnesdidaktik, Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum), Ämnesdidaktik
Start: 20 augusti, 2015 (internat)
Slut: Januari, 2016
Poäng: 7,5
Sista ansökningsdag: 15 augusti, 2015
Antal platser: 12
Förkunskapsnivå: Antagen till forskarutbildning i ämnesdidaktik eller annat relevant forskarutbildningsämne
Urval: Vid stort antal sökande ges forskarstuderande företräde och i turordning efter tidpunkt för anmälan
Kursens upplägg
Kursen fokuserar vad som enligt olika teoretiska perspektiv ses som kännetecknande för kunskaps- och lärandeprocesser, resultat och vad i en undervisningssituation som kan ses som hindrande/underlättande för lärande med exempel från olika ämnen. Vidare fokuseras möjliga didaktiska konsekvenser av dessa kunskaps- och lärandeprocesser i olika ämnen.
Kursens innehåll
Kursen behandlar:
• olika klassiska teorier om lärande och möjliga konsekvenser för undervisning
• design av lärandemiljöer och undervisningspraktiker
• lärandeteoriers möjligheter och begränsningar
• kunskap och kunskapstraditioner i relation till olika ämnen