Den här veckan är det mycket som händer på campus, både föreläsningar, pubar, paneldebatter och träffar med bl.a. Studie- och hållbarhetsnätverket. Det går också att anmäla sig till en antirasistisk halvdagsutbildning kåren arrangerar, som äger rum den 6 mars. Hoppas ni hittar något roligt som intresserar er!

Allt gott

Lunchträff för studenter med barn! 10 februari, klockan 12.00 -13.00 (Kårsalen i studenthuset)

Vårens första lunchträff för studerande med barn äger rum den 10 februari kl 12-13 i Kårsalen (Studenthuset). Temat för den första lunchträffen är Hälsa och Stresshantering. Studentkåren bjuder på lättare lunch! Går gärna med i vår Facebookgrupp, Studenterande med barn - Stockholms universítet. Anmälan görs till nathalie.vukmanic@sus.su.se.

Tisdagspub med Lärarstudenternas klubbmästeri! 10 februari, klockan 17.00 - 23.00 (Café Bojan)

Kom och capsa, spela battleshot eller bara umgås med nya och gamla bekanta. Denna tisdag kommer även Squalp och hälsar på någon gång under kvällen. De kommer berätta om vad de håller på med och mingla lite.

Mat som serveras är;

Spaghetti á la Lady & Lufsen (köttbullar i tomatsås)

Veganskt alternativ: Linsgryta med spaghetti. Förhoppningsvis kan vi även bjuda på veganska köttbullar eller falafel med pasta.

Inträde: 40 kr/termin

Arr. Lärarstudenternas klubbmästeri (LäS KM)

Klimatdebatt med Åsa Romson! 11 februari, klockan 10.00 - 11.50 (Aula Magna)

Klimat- och miljöminister Åsa Romson deltar i en paneldiskussion om människans påverkan på klimatet. Åsa Romson har disputerat i miljörätt vid Stockholms universitet. Paneldiskussionen föregås av en föreläsning med Raymond Pierrehumbert, en av världens främsta klimatforskare, om människans påverkan på klimatet och hur Sverige bör agera i klimatfrågor.

Arr. Stockholms universitet

Onsdagspub på gula villan! 11 februari, klockan 18.00 - 01.00 (Gula villan)

Dricka, snacks och bra musik, alltid till studentvänliga priser!

Vårens första träff med studie- och hållbarhetsnätverket! 12 februari, klockan 16.00 - 17.00 (Kårsalen i studenthuset)

Är du intresserad av hur Stockholms universitet arbetar med studiemiljö och hållbarhetsfrågor, och hur du som student kan vara med och påverka? Kom och ventilera dina åsikter och önskemål så kan vi gemensamt komma fram till hur vi ska påverka universitetet

Vi träffas tre gånger per termin och håller till i kårens lokaler i studenthuset, plan 1.

Ingen föranmälan eller förkunskaper krävs, utan alla är välkomna och kåren bjuder på kaffe och kaka.

Arr. Studie- och hållbarhetsnätverket, Stockholms universitets studentkår

Dagens rasister hade inte antirasism på schemat - en halvdagsutbildning i antirasism och normkritik för lärarstudenter på SU! 6 mars, 09.00 - 12.30 / 14.00 - 17.30 (Kårsalen i studenthuset)

Hur ser vi på rasism? Rasismens historia? Hur talar vi om rasism? Träffa lärarstudenter från olika ämnesinriktningar, årskullar för att tänka, lära och diskutera tillsammans!

Anmälan sker via facebook-eventet eller till ida.eriksson@sus.su.se! Du väljer själv om du vill komma 09.00 - 12.30 eller 14.00 - 17-30.

Skolan ur krisen - nu eller aldrig! 11 februari, klockan 10.00

Tankesmedjan Tiden tog under hösten 2014 fram antologin Skolan ut ur krisen tillsammans med en grupp skol- och utbildningsforskare. Tillsammans med politiker, sakkunniga och några av skribenterna i antologin vill vi vid det här seminariet diskutera hur skolan ska tas ur krisen. Vilka är lösningarna? Och vad måste politikerna prioritera för att vi åter ska få en bra skola i Sverige?

Medverkande:

Lena Hallengren, (S) ordförande i riksdagens utbildningsutskott

Matilda Hellström, ordförande SVEA (Sveriges Elevråd)

Tomas Englund, seniorprofessor pedagogik, Örebro universitet

Inga Wernersson, professor utbildningsvetenskap, högskolan i Väst