Det är en del på gång inom lärarutbildningarna just nu, bland annat så förbereds en utredning som syftar till att utreda hur en flergradig betygsskala inom VFU’n (den verksamhetsförlagda utbildningen) ska se ut.

I övrigt så väntar många på att den nya regeringen ska lägga en budget för högskola och universitet, så att institutionerna och beslutsfattarna här på Stockholms universitet kan börja planera vad som ska hända mer lokalt; detta gäller såklart även för lärarutbildningarna.

Här på kåren så har vi just genomfört ett lyckat omval, där valdeltagandet till och med var något högre än förra terminen. Resultatet kan ni läsa om i Gaudeamus artikel om kårvalet.

Annars fortsätter vi med vår föreläsningsserie Lärarrummet, som går av stapeln även denna vecka! Som vanligt bjuds det på lunch.

Lärarrummet: Vilka IT-kunskaper? 23 oktober kl. 12.00 - 13.00 (Gulavillan)

Välkommen till höstens andra Lärarrummet! Vi bjuder under terminen på intressanta föreläsningar och lunch i Gula villan.

Gästföreläsare denna gång är Joakim Vollert, IT-utvecklare. Vad säger läroplanen om IT i undervisningen? Vilka IT-kunskaper behöver en lärarstudent ha när hen börjar arbeta som lärare?

Arr. Stockholms universitets studentkår, Stockholms universitet, Humanistiska föreningen

The Gula villan Halloween SPOOKTACULAR! 25 oktober kl. 19:00 (Gula villan)

Halloweenparty på gula villan! Det blir temadrinkar, pumpasoppa, godis, en kostymtävling och mycket mer! Inträdet kostar 80 kronor.

JOBBTIPS: Sök till uppdragen som general och vice general för Nobel Nightcap!

Student Nobel NightCap är en av de största akademiska högtiderna på Stockholms Universitet och gästas av över 1 500 gäster, varav flera är nobelpristagare och andra prominenta gäster. Ungefär 250 studenter arbetar ideellt med att förvandla Universitetet för en fantastisk kväll som håller på fram till småtimmarna!

Vi söker därför en general och en vice general för Student Nobel NightCap 2015 med tillträde i januari 2015.