Frukostmöte med Studentrådet ISD tis 22/10 kl. 9:00 (studentkårens lokaler i nya Studenthuset)

Pluggar du på Inst. för språkdidaktik eller är det din hemvist? Då är du välkommen på möte med studentrådet. Var med och påverka din utbildning! Ingen föranmälan behövs.

Premiär! Lärarrummet i Gula villan – en mötesplats för lärarstudenter tis 22/10 kl. 11:45 – 13:15 (Gula villan)

Välkomna på lunchseminarier med intressanta teman. Först ut är ”Övningsskolor”. Fri entré och gratis lunch!
Arr. Stockholms universitets studentkår och Humanistiska föreningen

Sticka med SU Internationell Knitting Society tis 22/10 kl. 15 – 17 (Gula villan)

På tisdagar träffas studenter som gillar att sticka, fika och prata. Ta med eget material och kom till Gula villan. Ingen föranmälan behövs.

Tisdagspub på Bojan tis 22/10 öppnar kl. 17:00 (Bojan)

Capsa och ponga! Ta med kontanter och 40 kr till medlemskapsavgiften (engångsavgift för HT13).
Arr. Lärarstudenternas klubbmästeri

On(S)dagsluncha: Svenska skolans framtid ons 23/10 kl. 12 – 13 (hörsal 2, hus A, Södra huset)

Inbjudna gäster: Roger Mogert (S) (oppositionsborgarråd i Stockholm) och Anna Forssell (Inst. för pedagogik och didaktik). Lunch ingår.
Arr. Socialdemokratiska studentklubben

Onsdagspub på Gula villan ons 16/10 kl. 16 (Gula villan)

Mat och dryck till studentvänliga priser! Stort sortiment och veganvänligt. Ta med kontanter.

FN-dagen på Bojan on Thursdays tor 17/10 kl. 19 – 01 (Bojan)

Samhällsvetenskapliga föreningen uppmärksammar FN-dagen. Ta med kontanter och 40 kr till medlemskapsavgiften (engångsavgift för HT13).
Arr. Samhällsvetenskaplig föreningen

P3 Bar med Institutet i P3 besöker torsdagspuben på Gröna villan tor 17/10 kl. 18 (Gröna villan)

Inspelning av radioprogrammet och podcasten ”Institutet”, P3:s humorvetenskapsprogram.

Öppet hus hos Frescatihallen och SSIF sön 27/10 kl. 8 – 22 (Frescatihallen)

Testa olika pass och träna gratis! Gym, spinning, yoga, Zumba, Bodypump m.m.

”Dags att söka jobb?” LR:s söka jobb-seminarium för dig som snart tar examen ons 23/10 kl. 18 – 20 (Högbergsgatan 20, (T) Slussen)

Seminariet är anpassat för både lärare och studie- och yrkesvägledare. Innehåller bl.a. svar på frågor om löneläge i kommunen, jobbansökan, A-kassan, anställningsintervjun, lärarlegitimation och introduktionsår. Gratis för medlemmar, övriga 150 kr (det går att bli medlem på plats, gratis medlemskap för studerande).
Arr. Lärarnas Riksförbund

Skolforum 2013 28 – 30 oktober (Stockholmsmässan)

Skolforum är Nordens största mötesplats för lärare, skolledare och skolutveckling.
Arr. Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Svenska Läromedel och Sveriges Skolledarförbund, i samarbete med Stockholmsmässan

Open Innovation Day den 31 oktober kl. 12 – 19 (Stockholm School of Entrepreneurship, rum BETA)

Möt innovativa företag som vill utvecklas och bli bättre tillsammans med dig. Dagen startar med information om företagets utmaning, sedan blir du en del av en väl fungerande innovationsprocess. Tillsammans med andra deltagare utvecklar du nya idéer och målet med dagen är skapa utvecklade förslag som företaget kan ta vidare i sin egen interna innovationsprocess. Dagen ger dig bra kontakter för din framtida karriär samt erfarenhet att få arbeta med öppen innovation och crowdsourcing. I slutet av dagen får alla deltagare ett intyg och en merit till CV:t.
Arr. Stockholms universitets studentkår och Crowding

Välkomna till Luciabalen den 13 december 2013

Varje år arrangerar Stockholms universitets studentkår en bal, som en inofficiell avslutning på Nobelfestligheterna. Till Luciabalen är alla välkomna! Många gäster kommer ifrån olika delar av studentvärlden, men inbjudningskort skickas även till årets Nobelpristagare. Om du vill hjälpa till med arrangemanget kan du kontakta Britta Olsson (övermarsalk), britta.olsson@sus.su.se eller 08 - 674 62 15.

Premiär! Studentkårens lunchseminarier HT13 torsdagar kl. 12 - 13 (kårsalen, plan 1 i nya Studenthuset)

Lär dig mer om dina rättigheter som student, hur vi kan påverka utbildningarna, hur kårföreningar funkar och vad som händer här på campus. Vi bjuder på enklare lunch och ingen föranmälan behövs. Premiärseminariet är torsdagen den 31 oktober. Då är temat ”Kårföreningar – så funkar det” (sv & eng).
Frågor? Mejla anna.wallgren@sus.su.se

Extrajobb! Bli studentambassadör för Stockholms universitet

Ansök senast den 1 november.

Vad tycker du om kurserna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK)? Delta i en fokusgrupp och var med och tyck till den 7 eller 8 november

Om du läser förskollärar-, grundlärar- eller ämneslärarprogrammet kan du vara med i en fokusgrupp (gruppintervju) och tycka till om kurserna. Det är en del av ett samarbetsprojekt mellan Stockholms universitet och Umeå universitet. Kontakta: Karin Orving, karin.orving@su.se