Etnologi, religionshistoria och genusvetenskap, ERG

Den nygamla institutionen ERG behåller sitt tidigare namn "Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap" och samlar även fortsättningsvis dessa ämnen. Precis som tidigare huserar man på plan 6 och 7 i E-huset och har denna sida, www.erg.su.se, som sin webbplats.

Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, HSD

Den del som tidigare utgjort Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum) bildar från och med den 1 januari en egen institution tillsammans med tidigare Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (CeSam) och Mediaverkstan. Den nya institutionen heter "Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik" (HSD). Den del av verksamheten som tidigare varit förlagd till E-huset och F-huset flyttar i etapper under början av året till Svante Arrhenius väg 20 A (Arrheniuslaboratorierna hus P, våning 3 och 4). Ny hemsida finns på www.su.se/hsd.

Hemvist

HSD tar över hemvistansvaret från CeHum och CeSam och blir således hemvist för:

• Ämneslärarstudenter med ingångsämne historia, religion, samhällskunskap, och geografi
  • Kompletterande pedagogisk utbildning inom humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen
  • Kombinationsprogrammet
  • Lärarprogrammet mot skolår 7-9 och gymnasieskolan med Företagsekonomi, Geografi, Psykologi, Samhällskunskap, Samhällsorienterande ämnen, Estetiska lärprocesser, Historia och Religion som förstaämne.