"Religionskunskaper i religionskunskap på mellanstadiet" är arbetsnamnet för mitt arbete i religionsdidaktik. Utgångspunkten är ett klassrum där läraren inte längre är experten på tolkningen av 'religion' utan utmanas av elever som kanske lever sin religion på andra sätt än inom ramen för lärobokens beskrivning. Preliminära forskningfrågor är:

Hur kan jag använda elevernas kunskaper i min undervisning om världsreligionerna?

Vilka kunskaper om religion är det eleverna för med sig in i klassrummet?

Vad kan det innebära att ha religionskunskapskunskaper, ett religionskunskapskunnande /religious literacy på mellanstadiet?

Seminariet koncentreras till två olika texter inom ramen för min lic.uppsats. Det är ett artikelutkast till tidskriften Forskul samt en första del av kappan. Huvudhandledare för mitt arbete är Ingrid Carlgren och handledare är Geir Skeie.

Läsare och diskutant är Björn Falkevall

För mer information och textdistribution kontakta Anna-Karin:  anna-karin.frisk@cehum.su.se